DOS ALTOS E SUBLIMES CEDROS DO LÍBANO, AO CONFÍN DOS VERDES CASTROS
DOS ALTOS E SUBLIMES CEDROS DO LIBANO, AO
CONFÍN
DOS VERDES CASTROS. (Revisado. Ver tamén
a parte coas imaxes que hai no correo “enviado”, co mesmo título. Logo
engadirlle as novas ideas, entre elas as derivadas da lectura de Carvalho da Silva, e a moeda
atopada perto de Bristol).
Dos dous lugares que no título deste
comentario aparecen mencionados, o primeiro pertence ao grande poeta bíblico
Isaías, que profetizou a cabalo dos
séculos VIII e VII a. C. Tomado do seu Capítulo II, para maior precisión e comprensión, sintetizámolo
agora do seguinte xeito: “Porque chegará
o día de Yaveh Sebaot contra todo o arrogante e encomiado, contra os altos e
sublimes cedros do Líbano, e contra todas as naves de Tarsish, e a soberbia
humana ficará derrubada”.
Nese Líbano que
acabamos de mencionar, en parte coincidente co actual país da mesma denominación, existían, aproximadamente
xa dende arredor do ano 3.000
a . C. varias pequenas cidades-estado, cananeas, ou
semitas, conformadoras do que máis tarde
se coñeceu coma pobo fenicio, o cal,
malia a cativeza tanto do seu número coma dos recursos cos que contaba, comerciou
marítimamente por todos os recunchos do Mediterráneo, en moitos dos cales, e a
través de negociacións, conseguíu fundar
numerosas factorías, a maioría en cativas illas costeiras, ademais doutros
asentamentos, parte dos cales chegaron a se converter en cidades da importancia
da tan coñecida e belicista Carthago.
Pois ben, arredor
do ano 1.000 a .
C., eses itinerantes fenicios traspasaron as lendarias Columnas de Hércules – o
Estreito de Xibraltar-, crearon outros establecementos
no occidente de Andalucía, coma Gadir, a Cádiz actual, o Castillo de Doña Blanca, ou Onuba, hoxe
Huelva, e exploraron a continuación o occidente
africano, ata o Ecuador. Así mesmo, arredor do 600
a . C. , e a petición do faraón Nekao II (610-595), realizaron o alarde de circunnavegar
este xigantesco continente, deixándonos ao mesmo tempo documentos coa descrición
das exploracións atlánticas efectuadas, arredor de século e medio despois,
polos almirantes Hannón e Himilcón de Carthago.
Máis
sorprendentes aínda resultan as numerosas inscricións fenicias atopadas no
Brasil, sobre as que se verteu moita
tinta, tanto a favor coma en contra da súa autenticidade, de xeito especial da que agora nos imos ocupar,
a denominada “Pedra de Ingá”, ou “de
Paraíba”. Aínda que se descoñece o lugar exacto no que apareceu, nin por quen foi
descuberta, a realidade é que cunha carta do 11 de setembro de 1872, firmada
por un certo, e completamente descoñecido, Antonio Alves da Costa, o Presidente do Instituto Histórico e
Geográfico Brasileiro recibíu unha copia manuscrita, en caracteres
fenicios, de tal inscrición, descuberta no extremo máis oriental do Brasil, que
lamentablemente rachara en catro anacos,
de xeito que ninguén tivo ocasión de os examinar nunca. Así mesmo, o 23 de
abril de 1874 o Direitor do Museu
Nacional de Río de Janeiro, Dr. Ladislau Pretto, reproducía esa copia na
revista O Novo Mundo. Mais, uns meses
antes, o seu texto, que despois de moitas voltas acabara nas mans do orientalista
francés Ernest Renan (1823-1892), fora considerado coma unha impostura.
Non acabou sen
embargo aquí a cousa. Porque, case que
un século máis tarde, no ano 1968, o investigador
norteamericano Cyrus H. Gordon
(1905-2001), reconsiderando a cuestión, entendeu que a copia era auténtica, e
dos contidos da mesma, tirou a conclusión de que a desaparecida gravación da
que fora tomada realizárana os membros extraviados dunha expedición de dez
naves cananeas, para ser máis exactos, de Sidón, as cales, partindo de Ezyon Guéber,
hoxe a cidade israelí de Eilat, no golfo de Akaba, nun posible intento de
repetir a circunnavegación de África, se ben que nesta ocasión con intencións
nada máis que comerciais, acabaron esparexidas, presumiblemente polos ventos
Alisios, cando, unha vez rebasado o cabo de Boa Esperanza, se dirixían ao
norte, chegando unha delas a o actual
estado de Paraíba, no nordeste do Brasil.
Segundo os datos daquel discutido documento, a expedición debeu de escomezar o seu periplo no ano 19 do rei Hiram III (553-533 a . C.), o que situaría a redacción
do seu texto, varios anos despois, xa no Brasil, arredor do 521 a . C.
Copia da inscrición de Paraíba, segundo
Ladislau Netto. Nás últimas liñas da cal
pódese ler :”Pronto chegaremos ao final do noveno, e mesmo do décimo ano da nosa
permanencia aquí, onde fai
un calor insoportable. . . Non nos queda máis consolo que
Baal”.
En canto ao
segundo dos lugares que arriba mencionamos, é moito máis recente posto que se
debe a Eduardo Pondal Abente (1835-1917), o bardo de Ponteceso. ¿Mais, cal é ese
confín dos Verdes Castros por el cantado?. . . Porque, Castros existen en case que toda a fachada
Atlántica europea. Con base sen embargo
no mapa “Castros of Galicia”, que
aparece na obra do ano 2001 de Sir Barry
Cunliffe (Portsmouth, 1939), profesor de arqueoloxía da Universidade de Oxford,
advirtese como este autor indica, por
medio de puntos, a situación destas construcción entre a metade de Portugal e a
Cantabria, destacando ao mesmo tempo a
extraordinaria densidade que das mesmas
se da na área dende o norte do Miño ao Eo, circunstancia que semella indicarnos
a máis que posible parte de toda esta cultura á que puido pretender aludir Pondal
por medio da súa expresión
de “confín dos Verdes Castros”.
A arqueoloxía
demostra, ademais, que, entre os séculos VIII e V a. C., foi moi intensa a presencia fenicia en Portugal,
detectándose bastantes asentamentos seus en tal territorio ao longo dese
período. Indicamos a continuación, de sur a norte, algúns deles, como os de Castromarim,
Cerro da Rocha Branca, Abú, Almada, ou o de Santa Olaia, o máis setentrional
de todos, na foz do Mondego, á altura xa
de Figueira da Foz, se ben que algúns deles foron abandonados arredor do ano 500 a . C.. Mais ningunha instalación
de especial releve relacionada con este pobo oriental se descubreu ata o día de hoxe en Galicia,
aínda que existan probas da presencia de
navíos fenicios nas nosas costas,
especialmente nas proximidades das Rías Baixas, cando menos entre os séculos VI
e I a. C., ademais de numerosos achados que obrigan mesmo a dubidar de que se trataran nada máis que de lugares
de escala ocasional. Estamos a nos refirir, por suposto, ás insculturas de Oia, ao norte de A Guarda, que representan inconfundibles embarcacións
do mediterráneo oriental, así como aos restos
fenicios atopados en Santa Trega, o Castro de Troña, A Lanzada, -centro de
intercambio comercial claramente integrado xa nas rotas marítimas, dende o VII
a. C. ao V d. C.-, Neixón (Boiro), un ánfora púnica na baía da
Coruña, e as numerosas moedas feno-púnicas de arredor do ano 300 a . C., procedentes do sur
da Península, aparecidas na Estaca de Bares e os seus arredores. Completa esta
breve exposición o descubrimento baixo o
Museo do Mar de Galicia, en Alcabre, Vigo, no Castro da Punta do Muiño de Vento, dun altar púnico
datable nos séculos V-IV a. C. Nas mesmas Rías Baixas son tamén numerosas
as Áncoras Líticas, en todo semellantes
ás utilizadas no Oriente. Segue sen se poder
demostrar, sen embargo, que o espectacular “Muelle
fenicio de Aguiño”, en Ribeira, sexa de procedencia semita, coma con tanta insistencia
se veu pretendendo. E existe, ademais, moitísima cerámica fenicia, ou
feno-púnica, localizada entre o norte de Portugal e as costas de Asturias.
Fotografía
da inscultura existente na península de Monteferro, no concello de
Nigrán, a rente do mar. Foi tomada a
finais do ano 1986. Nela advértese
claramente
que os seus non son caracteres gregos,
ou latinos, así coma que tampouco se parecen
demasiado aos fenicios, cananeos, ou púnicos. ¿Estará acaso redactada por
máns
líbicas ou ibero-tartesias? . . . Dubidamos tamén de que tales signos puidesen ter
sido
gravados por xentes nórdicas. A realidade é que, ao longo de trinta anos,
aínda non
fumos quen de atopar a ninguén que nos
puidese aclarar este aparente misterio.
Continuando coa cuestión, parécenos importante
lembrar agora a desagradable experiencia pola que, en 1996, pasou Georgeos Díaz-Montexano, un
investigador e editor cubano, cando identificou coma fenicia unha inscrición
coñecida xa dende había algún tempo, á que tivera o atrevemento de datar entre os
séculos X e o IX a. C. Segundo relata, a consecuencia desta decisión foi insultado, descalificado e acusado de falsificador, en
base a que “según los expertos,
principalmente gallegos, era imposible que los fenicios hubiesen llegado a
Galicia, ni siquiera de paso”. Este
mesmo investigador descubreu, algo máis tarde, no “Monte de Chaos”, en Antas de
Ulla, no interior xa do país, outra inscricíón,
ésta púnica, do século II, ou I a.C.
Dos fenicios
sabemos que comerciaban con cerámica, alfareiría, escarabeus, alimentos, roupa, tintes, púrpura, obxectos
manufacturados, metais preciosos, vidro, xoias, marfís orientais, e outros productos. Mais había algo que, segundo nos
lembra a “Ora Marítima”, os motivara
con máis empeño que ningunha outra cousa: o estaño, un mineral con importantes
aplicacións, pero que tan só era posible de atopar en contados lugares, e do que a principal veta europea, tal como indican tanto
Barry Cunliffe coma moitos outros investigadores, expallábase dende a nosa Costa da Morte, polo cabo
Fisterra, e as Rías Baixas, ata actual provincia de Zamora. Na
existencia deste mineral debe ser onde descansou o interese fenicio polo daquela remoto confín dos Verdes Castros. A favor deste punto
de vista xoga o feito, tamén coñecido por antigos cronistas, de que, no ano 350 a . C., o estaño custaba
aínda catro veces máis que a prata.
Teñamos, pois, a
honradez de recoñecer os méritos
históricos do pobo fenicio, que, ademais de canto vimos de comentar, aportoulle á cultura universal o
admirable agasallo da súa escritura alfabética.
(Publicado en extracto no número 199 da
revista “Encrucillada”. Outubro de 2016).
Comentarios
Publicar un comentario