A principios do ano 1851, o Panteón de París
foi esceario dun orixinal experimento. Jean Bernard León Foucault
trataba de demostrar, no seu marco, o movimento de rotación da Terra,
utilizando un péndulo formado por unha esfera de 28 kilos de peso
suspendida dun fío de aceiro de 67
metros. O principio
baseábase na consideración de que, de non existir tal movemento, o
péndulo debería de manterse en oscilación no mesmo plano. Polo
experimento de Foucalt puido comprobarse que o movimento do artiluxio
variaba, cada hora, 11 graos, 17 minutos e 39 segundos respecto do
plano inicial. Un péndulo semellante a este, aínda que de dimensións
algo máis modestas, está a repetir constantemente a histórica
demostración de monsieur Foucault na Casa das Ciencias
da Coruña, que paga realmente a pena dunha visita.
O péndulo de Foucault sirve
asimesmo de título á última e agardada obra de Humberto Eco, que veño
de rematar.
|
|
|
|
|
Estou convencido de que, así coma co
seu Quixote tratou Cervantes de acabar coa
credibilidade dos libros de cabaleirías, o profesor piemontés tentou
con esta nova obra súa —se ben que con Eco nunca se pode estar seguro
de nada— de sustraer prestixio, ou de aflorar debidamente a
inconsciencia das chamadas ciencias, orgaizacións, ou ordes esotéricas,
ocultas, e similares. Coa súa lectura abanéanse mesmo conviccións tan
firmes como a das medidas da Gran Pirámide do Exipto, diante da
demostración de que tamén as proporcións dun simple kiosko de revistas
resultan en todo semellantes ás da faraónica construcción e, polo
tanto, merecedoras asímesmo de parecida sublimación científica, aínda
que o seu deseñador non tivese nunca a pretensión de acadar tal
notoriedade.
Con todo, os personaxes centrais, aqueles
arredor dos que xira realmente a trama, son, indubidablemente, os
templarios.
|
|
|
|
|
|
Antiga representación de Jacques de Molay, o derradeiro dos Mestres
templarios, queimado na fogueira, en Paris, o 18 de marzo de 1314.
|
|
Confeso que, ata o momento en que un sorprendente comunicado
dunha autodenominada "Orde do Temple", en contra da exhibición do
filme Ivanhoe, que con tanta escasa consideración se pronuncia
respecto a ela, fora moi cativo o meu interese respecto a estes afamados
cabaleiros. Mais, despois desta inesperada irrupción súa, logo de séculos
de silencio, non tiven máis remedio que preocuparme por alcanzar certas
nocións acerca do seu nacementeo, evolución, e posterior desaparición. Algo
realmente apaixoante. Porque, en contra do esperado, o Temple resultou ser
a máis singular de todas as ordes militares que teñan existido nunca.
|
Formada
por monxes guerreiros, encomendados da misión de protexer as vidas de
peregrinos, e a defensa dos Santos Lugares, os templarios acabaron por se
esparexer pola maior parte de Europa e foron o principal sostén do Reino
Cristiano de Xerusalén, xurdido da primeira cruzada. Da cábala, do sufismo
musulmán e, especialmente, da orde mística dos asasinos, o temple asimilou
segredos e coñecementos que somente acadamos a intuir, mais que non deixan
de asombrarnos. Nascida para o combate armado a orde acadou, sen embargo,
unha vocación auténticamente ecuménica. En 1180 defendeu a posibilidade de
partición da Terra Santa cos musulmáns, e ata chegou a contemplar o
proxecto dunha alianza entre o cristianismo e o islam. A realidade é que o
Temple foi unha adiantada para o tempo que lle tocou vivir
|
Engaiolado
polo acceso a este mundo, ata entón ignorado, acabei por facer algo máis.
Visitei a explanada do Templo, en Xerusalén, ao pé do val do Cedrón, o
lugar en cuxas caves e bóbedas soterradas iniciaron a súa andaina os nove
primeiros templarios, así coma algunhas das case vinte fortalezas que
chegaron a posuir en Terra Santa. De todas elas ningunha, quizais, tan
relacionada coa temática que nos ocupa, como a de Safed, encolgada a mil
metros de altura, dominando os vales da Galilea, a paraxe elexida por Isaac
Luria para desenrolar os seus brillantes estudos sobre a Cábala.
Tamén
puiden coñecer as lombas dos Cornos de Hattin, sobre o lago Xenesaret,
esceario da grande derrota templaria en campo aberto, principio do fin do
seu poder. Por último pateei as sólidas murallas e defensas de San Xoán de
Acre, último baluarte cristiano en Terra Santa, caído en 1291 despois de
dous meses de asedio. Naqueles bastións, o que son as cousas, a miña
insaciable curiosidade estivo a piques de facerme intervir,
accidentalmente, na rodaxe dunha película policíaca protagonizada por Peter
Ustinov.
|
Murallas e porto de San Xoán de Acre, o
último baluarte cristiano en Terra Santa, visto dende o sur.
|
|
O Monte do Templo, en
Xerusalén, dende o oeste.
|
|
|
|
A
pequena praza do primeiro termo é a do coñecido "Muro das
Lamentacións", todo o que resta do Templo de Herodes. No centro
da explanada que hai detrás, advírtese a octogonal Mequita de Omar,
encimada pola súa cúpula dourada. A mesquita situada no extremo da
dereita é a de El-Aqsa, mentres que a cativa explanada que hai detrás
dela é unha plataforma sostida por pilares e bóvedas, que os cruzados
consideraron como a cuberta das Cabalerizas do Rei Salomón. Nelas
viviron, a partir de 1128, os nove primeiros cabaleiros Templarios.
Coma case que todo que
ao pasado da nosa terra se refire, a historia do Temple en Galicia, está
aínda por desenterrar. Houbo fortalezas, mosteiros e concesións seus en
case todas as nosas vilas e bisbarras, mesmo en lugares tan sorprendentes
como as illas da Coelleira e de San Simón, nas rías de O Barqueiro e
Vigo. E nesta cidade a súa casa estivo no solar que agora ocupa a
Concatedral. A importancia que o Temple acadou na nosa terra podémola
tirar polo significativo feito de terse celebrado en Lugo, no ano 1244, o
seu Capítulo Xeral.
Un Capítulo Xeral puido ser algo capaz de
rivalizar en importancia, salvadas as distancias, cunha Asamblea das
Nacións Unidas, poñamos por caso. No momento de celebrarse o de Lugo, a
Orde contaba, ademáis das súas instalacións en Siria e Terra Santa,
cunhas nove mil fortalezas, mosteiros, bailíos e bastidas, espalladas por
Europa. O seu era un poder superior ao de ningún outro poder entón
existente.
Porque,
o Temple, ademáis de moitas ducias de miles de combatentes, perfectamente
armados e adestrados, contaba con puxantes explotacións agrícolas,
gandeiras e artesanais, e dominaba o tráfico comercial co Oriente.
Contaba así mesmo co principal e máis perfecto sistema bancario que
coñeceu a historia, estradas propias, doctadas dunha rede de Hospedarías,
xestionaba o cobro dos impostos, orgaizaba feiras e mercados, e era
posuidor de portos privados e importantes flotas marítimas. Mesmo no
momento no que recibía a coitelada final, dezasete navíos templarios
partían da súa cidade de La Rochelle, en Francia, con cargamento, misión
e rumbos descoñecidos.
Un
ten que resistirse a crer que un imperio coma este poida desaparecer da
noite para a mañá. Para quen procure unha explicación satisfactoria para
o que puido ter acontecido despois do ardil de La Rochelle, O
péndulo de Foucault pode resultar frustrante.
|
|
Sen embargo, Eco non furtou esforzos para ser
obxetivo. Porque, ademáis de demostrar un máis que notable coñecemento da
entrambilicada problemática que analiza, coñeceu tamén Provins, onde non
hai moito foi recontruída unha daquelas notables templerías; os barrios que
a Orde tivo en París, e mesmo a fortaleza onde achou sorprendentes e
reveladoras conexións. Tomar foi a cabeza do Temple portugués e,
finalmente, o lugar co que o rei poeta don Dinís o fornecera, logo da súa
aniquilación por medio dos pérfidos procesos inquisitorios do rei de
Francia. En Tomar subsistiu a Orde ata mediados do século pasado, mudado o
nome. Don Enrique o Navegante, Grande Mestre dela, aproveitaría o seu saber
e os coñecementos longamente almacenados, para establecer as bases do Imperio
Portugués.
Custa, pois, admitir que canto
representaron aqueles cabaleiros de manto branco e cruz vermella, capaces
de cargar temerariamente contra as compridas filas do infiel, á sombra do
seu estandarte de riscas negras, puidese esvairse sen mais nas moitas
loxias, cofradías, gremios, sectas ou grupos de ennovelados que Eco fai
desfilar. Ou resulta, cando menos, consternador.
Mais, "Quid est veritas?" ¿O razonablemente
demostrable, ou aquilo que un está disposto a crer? Porque, fronte á
descarnada resposta de O péndulo de Foucault, eu síntome
prendido polo engado, o feitizo, e as posibilidades que mergullan arredor
do inspirado sincretismo de Corto Maltese, a través do que aínda se pode
manter unha pinga de ilusionada esperanza.
|
Nigrán, xuño de 1989
|
|
(Publicado en 1991 por "Voz e Voto.
Homenaxe a Celso
Emilio Ferreiro
no X aniversario do seu pasamento".
Celanova. Patronato "Curros Enríquez")
|
|
|
Comentarios
Publicar un comentario